BLOG | Waarom Identiteit?
THDV is samen met De Betekenisfabriek door een intensief identiteitstraject heen gegaan. Omdat we het jouw organisatie of bedrijf gunnen om ook je betekenis en identiteit helder te hebben, deelden we onze inzichten tijdens ons businessevent op 11 april.
Paul Mersmann deelde vier argumenten waarom het jou kan helpen om met identiteit aan de slag te gaan en twee vragen om er een start mee te maken. Hieronder een samenvatting van zijn lezing. Luister/kijk je liever? Onderaan vind je de integrale opname van de lezing.
Waarom Identiteit? – Paul Mersmann
Wat is identiteit? Identiteit is jouw toegevoegde waarde voor de samenleving. Je identiteit is waarom je bestaat. Je komt hierachter door jezelf deze vragen te stellen:
- Wat zijn je overtuigingen?
- Wat zijn jouw unieke kenmerken?
- Wat is jouw belofte aan de samenleving?
- Wat is je erfgoed/geschiedenis?
- Aan welk vraagstuk in de samenleving verbind jij je?
- Wat zijn jouw ambities?
- Wat zegt God? Ervaar je een roeping?
THDV heeft deze vragen beantwoord en vastgelegd in een ‘identiteitsbewijs’. Dit kan jou inspireren om ook met deze vragen aan de slag te gaan. Vul het contactformulier in en we sturen het jou graag toe!
Maar wat heb je eraan om je identiteit helder te hebben? Ik geef je vier argumenten om binnen jouw organisatie met identiteit aan de slag te gaan.
1. Identiteit verbindt
Als je werk hebt: zou je morgen met pensioen willen? De meeste mensen niet. Blijkbaar heeft werk een belangrijke rol in ons leven. Werk is meer dan een inkomensvoorziening. Door te werken kunnen we een bijdrage leveren aan het leven van anderen. Daarom is het belangrijk om die waarde onder woorden te brengen. Identiteit verbindt je dus aan vraagstukken in de samenleving en aan elkaar. Dit geldt ook voor mensen die achter de lopende band staan.
Een vriend van mij werkt met mensen die achter de lopende band vliegtuigmaaltijden klaar maken. Die hadden nog wel eens te maken met motivatieproblemen. Toen heeft hij hen de vraag gesteld: stel je eens voor dat je twaalf uur in het vliegtuig zit en geen eten krijgt. Of nog erger: je krijgt een maaltijd, maar het smaakt nergens naar. Hoe voel je je dan als je het vliegtuig uitstapt? ‘Dat gevoel’, zei hij, ‘lossen jullie op!’
2. Identiteit maakt van klanten liefhebbers
De belofte van IKEA is: ‘Design voor everyone’. Heel vroeger ging je een eikenhouten kast halen bij een meubelmaker. Die ging generaties mee. Dankzij IKEA kan iedereen het zich nu permitteren om designmeubelen in de woonkamer te hebben staan. Zo worden klanten liefhebbers.
Ik werk momenteel voor een tienercollege in Gorinchem. Hun leerlingen zijn bijzonder zelfstandig. Dat kun je eigenwijs noemen, maar dit college maakt er een paradepaardje van. Ze zorgen ervoor dat die zelfstandigheid wordt vergroot. De ouders zien de intrinsieke motivatie van die kinderen steeds meer omgezet worden in leren. Zij lopen weg met die school; ze zijn liefhebbers geworden.
THDV organiseert betekeniswandelingen door Amsterdam. Welkom!
Drie jaar geleden hadden wij een identiteitstraject bij de Rabobank. We stelden aan klanten de vraag: welke rol speelt die bank in uw leven? Ze zeiden: ‘Voor meer rente zouden we misschien net zo goed naar de SNS-bank kunnen, maar de Rabobank is een belangrijke lokale speler. Als er een fietspad aangelegd moet worden en de bank vraagt ons om honderd euro te geven, dan doen we dat. Sterker nog: we verwachten van de bank dat die dit soort dingen signaleert.’
3. Identiteit zorgt voor een scherpe koers
Scherpe keuzes gaan niet alleen over waar je ja tegen zegt, maar ook waar je nee tegen zegt. Margot Reuten uit Maasbracht was als jong meisje al geïnteresseerd in gastronomie. Ze vond niks leuker dan mooie salades maken. Als de eerste vrouwelijke chef in Nederland opende ze in 1973 in Maasbracht haar eigen restaurant. Op de dag van de opening verwelkomt ze haar eerste lunchgast. Die vraagt om een uitsmijter en een cola. Daar ging haar droom. Toen heeft Margot het alle moeilijkste gedaan wat een ondernemer kan doen: ze heeft nee gezegd. Het heeft haar geen windeieren gelegd. Ze heeft inmiddels twee sterren. Dus: vertrouw op de keuzes die je maakt.
4. Identiteit vult een gat in de samenleving
De maatschappij is je beste businesscase. Dat wat er niet goed gaat in de samenleving is jouw verdienmodel. Jos en Ab, twee mannen uit het Westland, vinden op een dag een heel klein tomaatje uit. Normaal gesproken zouden ze daar veevoer van hebben gemaakt, maar dit tomaatje blijkt hartstikke zoet te zijn. Ze noemen het in eerste instantie de pruimtomaat. Jos en Ab zien dat er in de samenleving veel wordt gesnoept en denken: hebben wij met dit zoete tomaatje geen goud in handen? En zo is de tommy, de kerstomaat op de markt gekomen. Een maatschappelijk vraagstuk omarmden zij als hun businesscase. Inmiddels zijn er allerlei mini-groenten op de markt om kinderen gezond te laten eten.
Meer weten over THDV-business? Klik hier of volg ons op LinkedIn.
Stel jezelf de vraag: waar is het gat in de samenleving waar ik mij aan verbind? Als iedere organisatie dat doet, krijg je een hele andere economie. Dan gaat het niet meer over de vraag: hoe vul ik het gat in mijn begroting? Dan gaat het over waarde toekennen aan anderen. Dat noemen wij een betekeniseconomie.
Tot slot: twee vragen om zelf aan de slag te gaan met identiteit.
1. WIE zou WAT missen als jouw organisatie niet zou bestaan?
Dat kan best een confronterende vraag zijn. Veel ondernemers denken: dan neemt iemand anders het wel over. Maar dat is valse bescheidenheid. Want jouw organisatie doet ertoe. Wees complimenteus voor jezelf en vol zelfvertrouwen.
2. Aan WELK vraagstuk in de samenleving kan jouw organisatie een wezenlijke bijdrage leveren?
Relateer wat je doet aan een maatschappelijk vraagstuk. Dan heb je scherpe keuzes en een bindingsfactor in je organisatie.
Dat gun ik je van harte!
Meer weten over THDV-business? Klik hier of volg ons op LinkedIn.
THDV organiseert betekeniswandelingen door Amsterdam. Welkom!
We vinden het leuk om te horen wat je van deze bijdrage vond. Laat hier een reactie achter.
Hier kun je de hele lezing nakijken: